Hyundai Verna یک اتومبیل کامپکت کره ای است که اولین نسل آن در سال 1991 با نام اصلی اکسنت معرفی شد و اکنون در نسل ششم قرار دارد. هیوندای ورنا در نسل سوم وارد بازار ایران شد و توسط کرمان موتور تولید شد. البته Hyundai Verna یا هیوندا اکسنت در نسل پنجم و ششم وارد بازار کشورمان شدند و این مربوط به نسل سوم است.
هیوندای ورنا از سال 2005 در خط تولید کرمان موتور فعالیت می کند و تولید تا سال 2011 ادامه داشته است. البته وننا هرگز در کشور ما به موفقیت مطلوب نرسید و دلیل این امر را باید در سیاست تولیدکننده و استفاده از قیمت های اشتباه در نظر گرفت.
از نظر طراحی ، هیوندای ورنا حرفی برای گفتن ندارد و در زمان تولید ، رقابت با خودروهایی مانند سیتروئن زانتیا و رنو مگان را کنار گذاشت. در بازارهای جهانی ، ورنا نیز به صورت متنوع با بدنه هاچ بک عرضه شد که در ظاهر باید فاجعه قلمداد می شد ، اما خوشبختانه این مدل در ایران به پایان نرسید. طراحی قدیمی و نه چندان جالب ورنا در کابین ادامه دارد. در فضای داخلی هیوندای ورنا از پلاستیک بسیار استفاده شده است اما باید بگویم که این پلاستیک از کیفیت خوبی برخوردار است و با گذشت زمان بوجود نمی آید. نسخه اتوماتیک دارای نمایشگر است که علاوه بر دوربین دید عقب ، قابلیت پخش تلویزیون را نیز دارد.
اگر در هیوندای ورنا هستید ، نکاتی را دریافت خواهید کرد. یکی از آنها راحتی و فضای کابین و صندلی های نسبتاً بزرگ است که مناسب شما هستند. مشکل دیگر عدم نفوذ نویز خارجی و موتور در کابین است و خودرو نسبتاً آرام است.
هیوندای ورنا در بازار ایران در دو نسخه اتوماتیک و دستی تولید شده است. موتور مورد استفاده در هر دو مدل دارای ظرفیت 2.0 لیتر و 4 سیلندر است و می تواند 140 اسب بخار قدرت را توسعه دهد. و گشتاور 182 نیوتن متر این نیرو در نسخه دستی با گیربکس 5 سرعته دستی و در نسخه اتوماتیک با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود.
هیوندای ورنا از قدرت نسبتاً خوبی برخوردار است و با کلیک بر روی شتاب دهنده شما را ناامید نخواهد کرد. از این نظر ، ورنا با سیتروئن زانتیا و رنو مگان رقابت شدید دارد. البته در مقایسه این خودروها باید به یک نکته توجه کنیم که این ارزش فعلی و قیمت قطعات یدکی و تعمیرات است. از این نظر ، ورنا از این نظر از رقبای فرانسوی خود جلوتر است و از آنجایی که این خودرو ارزان است ، مزاحم مالک نمی شود. قطعات ، البته ، نادر هستند ، و پیدا کردن قطعات مناسب دشوار است.
رقبای اصلی آن سیتروئن زانتیا ، رنو مگان ، مزدا 3 و حتی نیسان ماکسیما هستند که رنو مگان بیشترین شباهت را به ورنا دارد و هر دو در محدوده قیمت یکسانی قرار دارند.
رنو مگان 2000 برای خرید بهتر یک بازار ارزش دارد ، اما ورنا نیز یک ماشین با کیفیت است و اگر مدل هایی با کارایی کم پیدا کردید ، از خرید آن دریغ نکنید.
اگر می خواهید یک ماشین خانوادگی با بودجه 100 تا 120 میلیون تومان بخرید ، باید محصولات ارزان قیمت چینی را انتخاب کنید یا نسخه های استفاده شده از خودروهای داخلی را خریداری کنید. خودروهایی که از کیفیت ترمزها خوششان نمی آید و البته مدلهای استفاده شده نیز صرف نظر از بودجه ای که شما برای خرید آنها کنار گذاشته اید ، باید هزینه های اضافی و تعمیر آنها را نیز در نظر بگیرند. برای اینکه ناامید نشویم ، می خواهیم هیوندای ورنا را به عنوان یک سدان خانوادگی جمع و جور و مقرون به صرفه معرفی کنیم ، که در این بازه قیمتی یک خودروی اقتصادی و بدون دردسر و مهمتر از همه - مدل نیز با گیربکس اتوماتیک به حساب می آید. بازار موجود است هیوندای لهجه در سال 1994 جایگزین اکسل شد. نسل دوم هیوندای لهجه ، که در ایران با عنوان ورنا شناخته می شود ، خودرویی است که پس از قطع تولید سیلوی داوو وارد خط تولید خودرو راین (زیرمجموعه کرمان خودرو) شد.
بازار و قیمت هیوندای ورنا را بررسی کنید
اگر می خواهید در بازار اتومبیل دست دوم به وننا بروید ، این ماشین از سال 2004 تا 2011 در انتظار شما خواهد بود. برچسب قیمت ورنا برای مدلهای کم کار و پر کار از 55 میلیون نفر و همچنین نسخه های اتوماتیک پرمحتوا شروع می شود. مدل هایی با بهره وری کم و بدنی سالم به 130-140 میلیون نفر می رسد. اگر میانگین قیمت نسخه های ورنا استفاده شده را در بازار مقایسه کنیم ، می توانیم این خودرو را برای قیمت همان دسته از اتومبیل های پژو 405 slx زیرو ، پژو پارس و پژو 206 سدان و سدان سری برلیانس 200 مقایسه کنیم.
ظاهر هیوندای ورنا
البته ورنا جذاب به نظر نمی رسد و پس از گذشت حدود 10 سال از زندگی ، همه جذابیت های وی از بین رفته و در طراحی کابین و بدنه آن یک ماشین قدیمی است. اما وقتی نوبت به خرید یک ماشین با این قیمت می رسد ، باید چنین وسواساتی را کاهش داده و بیشتر روی عملکرد و استهلاک خودرو تمرکز کنید. ورنا در این زمینه شما را راضی خواهد کرد. هیوندای در طراحی ورنا از خطوط تیز و زاویه ای استفاده کرده است.
چراغهای جلو کمی بلند و کمی بالاتر از هود است که این امر همچنین بر چراغهای عقب و نمای عقب نیز تأثیر می گذارد. چراغ های روشنایی نیز به صورت راست و نسبتاً ساده است. از دیگر مشخصات ظاهری ورنا می توان به بیرون زدگی در طرفین درب هود و سطح درب بوت ناهموار اشاره کرد.
البته شیشه جلو اتومبیل کوچک بین چراغهای بزرگ و آرایش مبهم و ابعاد بزرگ لامپ مه مه در سپر عقب تأثیر منفی بر هماهنگی ظاهری ورنا داشت. چرخ های ورنا روی چرخ های اسپرت آلومینیومی قرار ندارند و مانند تمام اتومبیل هایی نظیر ورنا ، زانتیا و مزدا 323 دارای رینگ استیل و کاپوت هستند.